ماشــــــــــــــــین امریکایی

عاشـــــقان ماشین امریکایی در کــــرج

تاریخچه و تصاویر شورلت کامارو -فردا - امروز و دیروز
 
همراه با گالری عکس
شورلت کامارو جدید کمپانی جنرال موتورز
نیویورک - کمپانی جنرال موتورز (General Motors (GM، عکسهایی از نمونه خودرو شورولت کامارو کانورتیبل با سقف تاشو (Convertible Chevrolet Camaro) جدید خود را منتشر نمود. این خودرو روز یکشنبه هفته جاری در نمایشگاه اتوموبیل دیترویت (Detroit Auto Show) به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد.

کمپانی GM پس از پرده برداری از مدل سقف دار این خودرو در نمایشگاه سال گذشته اعلام کرده بود که در سال 2009 به تولید یک کامارو جدید خواهد پرداخت که نمونه کانورتیبل آن در سال 2010 به بازار خواهد آمد. با اعلام این خبر دیگر میدانیم که تاریخ تکرار میشود.


خودرو کامارو برای اولین بار در سال 1966 و در رقابت با موستانگ Mustang ابداع سال 1964 کمپانی فورد Ford به عموم معرفی شد و بازگشت مجدد آن هم - برای بار دوم - تحت تاثیر موفقیت موستانگ بوده است.

این بار رقیب، مدل سال 2005 موستانگ بود که با الهام از مدل قدیمی این خودرو و به قصد زنده کردن علاقه عموم به خودروهای دو در تولید شده بود.

تولید کامارو و خویشاوند نزدیکش پونتیاک فایربرد (Pontiac Firebird) در سال 2002 متوقف شده بود.

اد پپر Ed Peper مدیر کل بخش شورلت کمپانی GM در بیانیه ای همراه با انتشار عکسها گفته است: "اگر این مدل کامارو کانورتیبل ضربان قلب
شما را بالا نبرد، یا باید چشمانتان را معالجه کنید یا قلبتان مشکل دارد!"

.

مطلب مرتبط از تیونینگ تالک tuning talk
کامارو به خواهر فایربرد معروفه که هر دو از یه مادر هستن اما ظاهرا خانم GM چون کلی شوهر داره فایربرد یه جورایی نا تنی میشه باهاش

اما از نظر همخونی یه داداش داره که خیلی بهش نزدیکه و اونم شورلت نواست که نزدیک ترین نسبت خونی رو باهاش داره

کامارو یه ماشین عضلانی و پر قدرت اما نسبتا متوسط بود که خیلی ادعا ها داشت تو زمینه ی نیرو و حتی سوپر اسپرتهای دهه ی 70 رو تحت شعاع ادعاهای خودش قرار میداد

از نظر بدنه مثل نسل قبل خبری از سقف جمع شونده نبود و سقف فلزی ثابت رو برای اسطحکام بیشتر اطاق که نیاز مهم یه ماشین قدرتمنده در نظر گرفته بودن
شکل شمایل کلی ماشین نشون از یه تکامل میداد که پایه های نسل دوم بر اون بنا شد

تعلیق:
وقتی به زیر ماشین یه نگاهی بندازین میتونید احساس کنید کنید یه ماشین قدرتمند رو دارید میبینید
اکسل عقب از نوع ثابت با فنر شمش و دفرانسیل خیلی بزرگ
اکسل جلو دارای بازوهای A شکل با فنرهای خیلی قوی
فریم مجزا برای جلو و عقب در نظر گرفته شده تا تو رانندگی احساس راحتی کنید



قسمت جالبش موتورهای غول پیکر این هیولای نازه

هفت موتور انتخاب شدن برای این فراری امریکایی

کوچکترین موتورش یه موتور 250 خطی بود که 155 اسب بخار قدرت داشت و 235 پوند بر فوت نیرو تولید میکرد
بعد از اون یه موتور 307 خوشگل داریم با این مشخصات V8 200 bhp @ 4600 rpm, 300 lb-ft @ 2400 rpm.
و 350
V8 250 bhp @ 4800 rpm, 345 lb-ft @ 2800 rpm.

اینم 350 افتخار کامارو
V8 360 bhp @ 6000 rpm, 380 lb-ft @ 4000 rpm.

و 350 هیولا برای SS
V8 300 bhp @ 4800 rpm, 380 lb-ft @ 3200 rpm.

و 402 که در آینده موتور معروفی خواهد شد برای SS396

V8 350 bhp @ 5200 rpm, 415 lb-ft @ 3400 rpm.

و اینم قدرتمند ترین موتور برای SS396
V8 375 bhp @ 5600 rpm, 415 lb-ft @ 3600 rpm.

تا امروز مدلهای رالی اسپرت و اس اس گل سر سبد محصولات کامارو بودن اما آیا واقعا میشد از همچین هیولاهایی بطور روزمره استفاده کرد
چون این هیولاهای قدرتمند باید با پای لرزان به پدالشون فشار داد وگرنه احتمال داره کار دست راننده بدن

پس مدل زد 28 که تاحالا اسمش خیلی درخشان نبود باید بهتر معرفی میشد
برای همین یه موتور 350 قدرتمند روش قرار دادن تا بتونه این جای خالی رو پر کنه
این موتور 360 اسبی کم حجم خیلی کارای بزرگی انجام داد و کامارو رو به یه ماشین معمولی که نیروهای نهفته ی زیادی داره تبدیل کرد
گیربکس استانداردی که برا Z28 در نظر گرفته شد اتوماتیک بود تا راحتترین استفاده رو به رانندش هدیه کنه

راستی یادم نره بگم
کاماروی RS یه جلوه ی نایاب تو بین اتومبیلها داشت و اون هم دو تکه بودن سپر جلو هست
مدل SS هم یه سوسپانشن خیلی قوی داشت

کاماروی اس اس یا سپرهای یکپارچه و چراغهای تکی و نشان SS وسط گریل

.

اینهم مطلیی مرتبط از وب لاگ عشق ترانزم

                      
                                               به نام خدا

 

جنرال موتورز امسال در نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالی معروف به NAIAS طرح ویژه ای را در قالب یک خودروی مفهومی اما آماده برای ساخت،به نمایش گذاشت تا تمام نظر ها را به خود معطوف نماید.نسل کاملا" جدید و دگرگون شده شورولت کامارو((CAMARO

در مراسم پرده برداری و معرفی محصول منحصر به فرد شورولت،مدیران ارشد و صاحب نام جنرالز موتورز،«ادولبورن»معاون رئیس طراحی جهانی حی ام،«ادپپر»مدیر شورولت حضور داشتند و در سخنان خود،این اسطوره آمریکایی را از جهات مختلف بررسی کردند.

تولید مدل جدید کامارو تا پایان سال 2008 آغاز خواهد شد که در سه ماه نخست سال 2009 راهی مراکز فروش می گردد.مطابق سنت کامارو پیشرانه این اتومبیل در قسمت جلو قرار دارد و انتقال نیرو توسط جعبه دنده دستی یا خودکار به چرخ های عقب صورت می گیرد،تعلیق این محور از نوع مستقل است و خریدار   می تواند یکی از موتور های V6 یاV8 در نظرگرفته شده را انتخاب نماید.

طرح بیرونی کامارو 2009 با حالتی عضلانی حاصل از طاقی های بزرگ گلگیر ها که به طور کامل با رینگ پنج پره و لاستیک پرشده،چهره جسورانه و قدرتمند جلو به واسطه جلو پنجره کوتاه و سپر بلند و سر انجام نمایی اسپرت به دلیل کوپه بودن اتاق،همگی حاصل کار گروهی از طراحان با سن بین 27 تا 35 سال است.

تولید کامارو از سال 1967 آغاز و تا سال 2002 ادامه یافت که در این مدت 8/4 میلیون دستگاه از این کوپه اسپرت تولید شد.در حال حاضر بیش از 1000 کلوپ کامارو در سراسر جهان فعالیت می کنند تا محل حضور و تبادل نظرات علاقه مندان به این اتومبیل باشند

.

اینهم مطلبی از آرشیو سایت

در سفر به استرالیا ، باب لوتز معاون مدیر عامل جنرال موتورز نمونه های ساخته شده خودروهای پونتیاک جی 8 ، دوو وریتاس ، بیوک ساخت چین پارک اونیو و سرانجام شورولت کامارو جدید را تست کرد و نظرات خود را در صفحه بلاگ خود در سایت جنرال موتورز نوشت .

وی که تمامی خودروهای ذکر شده را تست کرده بود ، خصوصا روی کاماروی جدید تکیه کرده و می گوید : " راندن دیگران همانند حرکت حشرات هست "

معمولا خودروهایی که در نمایشگاه ها به بازدید عموم قرار داده می شوند تا به مرحله تولید برسند دچار دگرگونی های بسیاری می شوند اما لوتز در این باره می گوید : " این همان جذایت مدل کانسپ را داراست ، خطوط مشکی یا سفید که نشانه کاماروست در این مدل نیز یافت می شود "

وی در ادامه می افزاید :  " مدل داخل خودرو ، چیزی بین کانسپت است و مدل مدرن و جدید که زیبایی در خور توجه ای دارد ، به مراتب بهتر از خودروهایی که در چند سال اخیر از خط تولید خارج شده اند "

لوتز پس از تست کامارو در مسیر تست از قابلیتهای آن شگفت زده شده بود .

وی هیچگونه اطلاعات فنی از کامارو جدید را اعلام نکرد ولی حدس زده می شود از یک گیربکس شش دنده بهره ببرد و از موتور وی 8 جدید به حجم 6.2 لیتر برای آن استفاده شود . موتوری که نسل چهارم موتور های ورتک جنرال موتورز است با قدرت 450 اسب بخار ، دارای بدنه تمام آلمینیومی است با کد L92 که بر روی کادیلاک اسکالاد جدید استفاده شده است .

لوتز در پایان می افزاید : " این بهترین خودرو در کلاس خود است "

 

.

انهم مطلبی از وبلاگ ماسکل گاراژ

سال ۱۹۷۷ تغییرات کوچکی در کامارو ایجاد شد. ولی خبر بزرگ بازگشت مدل Z28 بود. این بار به صورت یک مدل کاملا جداگانه (و نه فقط یک اپشن ویژه). در این مدل بیشتر به تواناییهای خودرو در زمینه ی هندلینگ توجه شده بود تا قدرت موتور. که البته نتیجه ی کار در مورد هندلینگ راضی کننده نیز بود. اگرچه از همان موتور ۳۵۰ با کاربراتور ۴ دهانه استفاده شده بود. در ان دوره ی فوق العاده سخت و دشوار کامارو به مراتب از فورد موستانگ جذابتر بود. در این سال برای اولین بار فروش کامارو از موستانگ پیشی گرفت.

میزان تولید:۲۱۸۸۵۳ دستگاه

شش سیلندر:۳۱۳۸۹ دستگاه

هشت سیلندر:۱۸۷۴۶۴ دستگاه

موتورها:

L22 250 L6 به قدرت ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۱۸۵ پاوندفوت در دور موتور ۱۲۰۰

LG-3 305 (کاربراتور دو دهانه) به قدرت ۱۴۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۴۵ پاوندفوت در دور موتور ۲۲۰۰

LM-1 (کالیفرنیا) ۳۵۰ (چهار دهانه) به قدرت ۱۶۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۶۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

LM-1 ۳۵۰ به قدرت ۱۷۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۷۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

Z-28 ۳۵۰ چهار دهانه به قدرت ۱۸۵ اسب بخار در دور موتور ۴۰۰۰ و گشتاور ۲۸۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

 

1977

 

سال بعد کمپانی شورلت دماغه ی جدیدی را برای کامارو طراحی کرد تا جایگزین سپرهای فلزی قبلی شوند. و نیز رنگ امیزی جدید برای جلو و عقب با استفاده از مواد اورتان که استاندارد تصادف با سرعت ۵ مایل بر ساعت را نیز رعایت می کرد. چراغهای عقب از نو طراحی شدند که شامل لنزهای سه رنگ می شدند. به همراه در باک در بین دو چراغ(پشت پلاک). کامارو اکنون در پنج مدل قابل خرید بود.اسپرت کوپه-رالی اسپرت-LT-LT رالی اسپرت-و مدل Z28. شیشه ی دودی و سقف تی تاپ در همه ی مدلها قابل سفارش بود. البته تجهیزات مدل Z28 به یک پکیج اسپرتی بدنه و دریچه ی هوا در جلو و نیز یک رم ایر تزئینی بود و یک موتور ۳۵۰ قدرتمندتر ۱۸۵ اسبی. با این حال قوانین کنترل الایندگی در ایالت کالیفرنیا کمپانی را وادار کرد تا مدلهای ضعیفتری را در این ایالت به فروش برسانند. در این سال فروش کامارو باز هم از موستانگ جلو زد.

میزان تولید:۲۷۲۶۳۱ دستگاه

شش سیلندر:۳۶۹۸۲ دستگاه

هشت سیلندر:۲۳۵۶۴۹ دستگاه

موتورها:

L-22 (California) ۲۵۰ به قدرت ۹۰ اسب بخار در دور موتور ۳۶۰۰ و گشتاور ۱۷۵ پاوندفوت در دور موتور ۱۶۰۰

L-22 (49-state) ۲۵۰ به قدرت ۱۱۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۱۹۵ پاوندفوت در دور موتور ۱۶۰۰

LG-3 (California)۳۵۰ (دو دهانه) به قدرت ۱۳۵ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۴۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۲۰۰

LG-3 (49-state)۳۵۰ (دودهانه) به قدرت ۱۴۵ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۴۵ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

LM-1 (California)۳۵۰ (چهار دهانه) به قدرت ۱۶۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۶۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

LM-1 (49-state)۳۵۰ (چهار دهانه) به قدرت ۱۷۰ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۷۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

Z-28 (California)۳۵۰ (چهار دهانه) به قدرت ۱۷۵ اسب بخار در دور موتور ۳۸۰۰ و گشتاور ۲۶۵ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

Z-28 (49-state)۳۵۰ (چهار دهانه) به قدرت ۱۸۵ اسب بخار در دور موتور ۴۰۰۰ و گشتاور ۲۸۰ پاوندفوت در دور موتور ۲۴۰۰

1978


و در آخر آلبوم تقدیمی  به طرفداران ماشین بازی در ایران ( اميررضا سلطان الكتابي)
مشاهده البوم
نوشته شده در جمعه بیست و یکم تیر 1387ساعت 10:37 قبل از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

ادامه دارد....
:ادامه مطلب:
نوشته شده در جمعه بیست و یکم تیر 1387ساعت 10:27 قبل از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

 ادامه مطلب رو حتما ببینید!!!
:ادامه مطلب:
نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1387ساعت 7:56 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |


انجین ۴۲۶ همی
کمپانی کرایسلر قوانین مسابقات نسکار در مورد کمترین میزان تولید موتورهای مورد استفاده در مسابقات را رعایت کرده بود. به هر حال موتور ۴۲۶ HEMI مدلی بیش از اندازه موفق بود! و باعث مسخره شدن و استهزائ مسابقات می شد و نسکار نیز پای خود را عقب کشید.








در تاریخ ۲۳ فوریه ی ۱۹۶۴ سه دستگاه پلیموت مجهز به انجین HEMI و یک دستگاه دوج با موتور HEMI موفق شدند مقامهای اول تا چهارم مسابقات ۵۰۰ دیتونا را از ان خود کنند. این حیرت انگیزترین موفقیتی بود که مسابقات نسکار تا به حال به خود دیده بود. اوازه ی این موتور فوق العاده همچون شعله های اتش همه جا را فرا گرفته بود!
انجین ۴۲۶ HEMI نخستین انجین HEMI ساخت کرایسلر نبود ولی می توان ان را بهترین موتور این گروه نامید. اگرچه HEMIهای دهه ی پنجاه مختص خودروهای مسافرتی بودند در مقابل انجین ۴۲۶ HEMI ۱۹۶۴ به عنوان یک موتور مخصوص مسابقات شناخته می شد. هدف از ساخت این انجین پیروزی در مسابقات نسکار و نیز قهرمانی در مسابقات دراگ بود.
کمپانی کرایسلر قوانین مسابقات نسکار در مورد کمترین میزان تولید موتورهای مورد استفاده در مسابقات را رعایت کرده بود. به هر حال موتور ۴۲۶ HEMI مدلی بیش از اندازه موفق بود! و باعث مسخره شدن و استهزائ مسابقات می شد و نسکار نیز پای خود را عقب کشید. کمپانی کرایسلر به جای طراحی صدها موتور HEMI در سال، مجبور به ساخت هزاران موتور HEMI و ازمایش انها بر روی خودروهای در حال تولید بود. کرایسلر سرمایه و وقت زیادی برای توسعه ی موتورهای HEMI و موفقیت انها در نسکار صرف کرده بود. در نتیجه کمپانی، انجین HEMI را برای حضور در خیابانها اماده کرد.
مدل خیابانی HEMI در سال ۱۹۶۶ بر روی پلیموت بلودیر و دوج کرنت و چارجر عرضه شد. هر دو موتور عرضه شده بسیار شبیه به هم بودند.قالب ریزی اهن، میزان تنش قابل تحمل بلوک سیلندر و کورس و اندازه ی سیلندر هر دو مدل(به میزان ۳.۷۵*۴.۲۵ اینچ) خیابانی و RACE مشابه بود. میل لنگ فورج کاری شده و سختکاری شده برای هر دو مدل یکسان بود.همانند قطعات دیگری همچون پیستونهای با قابلیت تحمل فشار بالا، بلبرینگهای میانی دلکو، شاتونهای فورجکاری شده، سر سیلندرهای اهنی و تایپیتهای مکانیکی.
بزرگترین تفاوت بین مدل خیابانی و RACE در منیفولدهای هوا و دود بود. منیفولد هوا (یا با ترجمه ی تحت اللفظی منیفولد مکش) در مدل RACE استفاده شده در سالهای ۱۹۶۴ و ۱۹۶۵ از جنس الومینیم دو لایه و به صورت تکی چهار دهانه بود. HEMIهای مدل ۱۹۶۶ از یک منیفولد الومینیمی تکی چهار دهانه با مجرای تقسیم کننده ی هوا استفاده می کردند. برای مسابقات دراگ در سال ۱۹۶۴ از منیفولد دوبل چهاردهانه استفاده می کرد. برای سال ۱۹۶۵ نیز از منیفولد مشابهی استفاده می شد اما جنس ان از منیزیم بود و برای کم کردن هرچه بیشتر وزن موتور، از سرسیلندر الومینیمی استفاده می شد. منیفولدهای دود در مدل RACE به طور عادی از مدل هدر بودند که در انها از دو لوله ی ۱.۲ اینچی که به وسیله ی استیل روکش شده ویا به وسیله ی ورقهایی به سرسیلندر متصل میشدند. طول لوله ها بین سی تا چهل اینچ متفاوت بود.
در حالیکه مدلهای RACE از یک کاربراتور چهاردهانه استفاده می کردند، مدلهای خیابانی از دو کاربراتور چهار دهانه استفاده می کردند که به منیفولد هوای دو لایه ی الومینیمی متصل می شد. ضریب کمپرس به ۱۰.۲۵ به ۱ کاهش پیدا کرده بود و از سرسیلندرهای اهنی به جای الومینیمی استفاده شده بود. میزان زاویه میل سوپاپ برای هر دو منیفولد هوا و دود به میزان ۲۷۶ درجه بود که در مدلهای ۱۹۶۶ این زاویه به میزان ۳۲۸ درجه بود. میزان همپوشانی سوپاپ ها در مدل خیابانی ۵۲ درجه و در مدل RACE ۱۱۲ درجه بود. کورس حرکت سوپاپهای هوا و دود به ترتیب ۰.۴۸ و ۰.۴۶ اینچ بود. که در مقایسه در مدلهای RACE این مقدار برابر ۰.۵۶۵ اینچ برای هر دو سوپاپ دود و هوا بود. فنر سوپاپها در مدل خیابانی نرمتر شده بودند تا فرسودگی میل سوپاپ را کاهش دهند.از سوپاپهای مورد استفاده در مدل RACE در مدل خیابانی نیز استفاده شد.سوپاپ هوا دارای قطر ۲.۲۵ اینچ و سوپاپ دود دارای قطر ۱.۹۴ اینچ بود. با وجود تمامی این تغییرات مقدار قدرت و گشتاور تبلیغ شده ی مدلهای خیابانی در حد ۴۲۵ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ و گشتاور ۴۹۰ پاوندفوت در دور موتور ۴۰۰۰ باقی ماند. بسیاری از افراد ادعا می کردند که میزان قدرت تولیدی به عدد ۵۰۰ اسب بخار نزدیکتر بوده! انجین ۴۲۶ HEMI با اضافه پرداختی معدل ۱۱۰۰ دلار در بسایری از مدلهای تولیدی کرایسلر قابل نصب بود و به همراه یک گیرباکس چهار سرعته ی دستی یا یک گیرباکس اتوماتیک تورکفلایت ارائه می شد. به علاوه انجینهای HEMI به جای وارانتی پنج سال/۵۰۰۰۰ مایل با وارانتی یک سال/۱۲۰۰۰ مایل تحویل داده می شدند.این وارانتی در صورت استفاده از خودرو در شرایط سخت (همچون مسابقات دراگ) از درجه ی اعتبار ساقط می شد.
انجین ۴۲۶ HEMI در طول حیات خود تغییرات بی شماری را دریافت کرد. در سال ۱۹۶۸ این موتور با استفاده از یک میل سوپاپ با عمر بالا، فنر سوپاپهای جدید و تغییراتی که باعث کاهش مصرف سوخت می شد، مورد بازنگری قرار گرفت. قدرت ان نیزبه میزان ۴۲۵ اسب بخار بدون تغییر باقی ماند. در سال ۱۹۷۰ به جای تایپیتهای خشک قبلی از تایپیتهای هیدرولیکی استفاده شد. انجین ۴۲۶ HEMI تا اخرین سال تولید خود(۱۹۷۱) همچنان پرقدرت باقی ماند درحالیکه کمپانی موپار تا ان سال سایر انجینهای تولیدی خود را مورد بازنگری قرار داده بود.
● قدرت:
▪ ۱۹۶۶-۱۹۷۱: ۴۲۵ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ و گشتاور ۴۹۰ پاوندفوت در دور موتور ۴۰۰۰
● استفاده در مدلهای:
▪ ۱۹۶۶-۱۹۷۱ دوج چارجر
▪ ۱۹۶۸-۱۹۷۱ دوج سوپربی
▪ ۱۹۶۸-۱۹۷۱ پلیموت GTX
▪ ۱۹۶۸-۱۹۷۱ پلیموت رودرانر
▪ ۱۹۶۹ دوج دیتونا
▪ ۱۹۷۰ پلیموت سوپربرد
▪ ۱۹۷۰-۱۹۷۱ دوج چلنجر
▪ ۱۹۷۰-۱۹۷۱ پلیموت باراکودا
● مدلهای سفارش ویژه:
▪ ۱۹۶۸ دوج دارت
▪ ۱۹۶۷-۱۹۶۹ پلیموت کودا
● میزان تولید:
▪ ۱۰۰۰۰ دستگاه



نویسنده : حسین گیلکی





اینم یه عکس از انواع موتور های ساخت کرایسلر :

که موتور های 383/440/426جزو خیلی قوی ها
موتور های 360/340جزو متوسط ها
موتور های 318ضعیفتر
225هم ول معطل هست (تازه همین هم حجمش 3000و اندی هست و از 100 اسب قوی تره )



not for those who shun the attention! plymouth
نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1387ساعت 7:50 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

   dodge foose challenger 1970 

              Image hosted by allyoucanupload.com

کمپانی ((گودگای)) در کشور ایالات متحده سال هاست که انواع مدلهای قدیمی وکلاسیک دوج وشورلت و فورد را بازسازی کرده وتقویت میکند. این تیونر در اقدامی جالب یک دستگاه ((چالنجر ۷۰)) را با نصب یک پیشرانه عظیم الجثه(hemi) مبدل به یک سوپر GT نموده که به همراه گیربکس ۵ سرعته معمولی TK05وسیستم ۴ چرخ متحرک در کنار دیسکهای غول پیکر ترمز (وایل وود)ورینگهای ۱۸ اینچی با تایرهای ۳۰۵ (بی اف گودریچ)و طراحی و آذین بندی با رنگ زرد ومشکی چهره ای دل ربا اما خشن به وجود آورده است.گفته میشود پیشرانه ۸سیلندر آن قادر است ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند ومرز سرعت ۲۹۰ کیلومتر را بپیماید.

              

              

 

                        PLYMOUTH  BARRACUDA VIPER  1970

Image hosted by allyoucanupload.com

                                          Plymouth Cuda 

 

بدون شرح 

نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1387ساعت 2:2 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

مقدمه

 

       در دهة 50 و 60 شمسي، زماني كه موج ورود اتومبيلهاي آمريكائي به ايران شروع شد براي ايرانيان اتومبيل آمريكايي مترادف سالني بزرگ، راحت و اتاقي بسيار مقاوم بود. اما در بین همين كشتيهاي اقيانوس پيما قايقهاي تفريحي تندرويي نيز پيدا ميشدند كه بعضاً با سقفهاي بازشو، نهايت لذت رانندگي را معني ميكردند. يكي از اين قايقها كه نه تنها دل جوانان عاشق سرعت آن زمان كه جوانان امروزي را نيز برده بود، پونتياك ترنس ام نام داشت. اين كوپه دو در با ‌آن هواكش بزرگ و عقاب زيباي روي كاپوت و موتور بسيار قدرتمند كه بعدها به سقف بازشو (معروف به T-Top) نيز مزين گرديد، هنوز يكي از اتومبيلهاي مورد علاقه جوانان، افراد ميان سال و طرفداران اتومبيلهاي آمريكائي در ايران ميباشد. هنوز نه تنها يك ترنس ام پارك شده در كنار خيابان نظر بسياري از افراد عبوري را به خود جلب ميكند بلكه خراميدن آن در خيابان با آن طنين دلنواز اگزوز چهار دهنه كه حاكي از حجم غول آساي موتوري 7 ليتري ميباشد نگاه حسرت بار هر پياده و سواري را به سوي خود ميكشاند.

   هرچند بسیاری از ايرانيان تنها با نسل دوم اين هيولا آشنا هستند ولي لازم به توضيح است كه تاكنون چهار نسل متفاوت از اين اتومبيل توسط كارخانه پونتياك ارائه شده است.
 
 
نسل اول از سال 1967 الي 1969
 
نسل دوم از سال 1970 الي 1981
 
نسل سوم از سال 1982 الي 1992
 
نسل چهارم از سال 1993 الي2002
 
اما اين تاریخجه تنها به نسل دوم كه همان نسل مورد علاقه طرفداران اتومبيلهاي آمريكايي و در حقيقت نسل كلاسيك اين اتومبيل است اختصاص دارد ( هرچند ذكر اين نكته نيز ضروري است كه تنها مدل ارائه شده ترنس ام نسل اول يعني مدل 69 نيز اتومبيلي بسيار قيمتي است).
 
 
    کلاس بندی اتاق پونتياك

 

اتاق كوپه پونتياك فايربرد داراي چهار كلاس مختلف به نامهاي زیر میباشد
 
        1- فايربرد پايه       FIREBIRD
        2- اسپريت             ESPRIT  
        3- فرمولا            FORMULA
        4- ترنس ام        TRANS AM    
 
براي آشنايي با تفاوتهاي ظاهري اين چهار كلاس بايد ابتدا با ترنس ام آشنا شد.
  • ترنس ام، آشناترين مدل اين اتاق داراي دو هواكش بر روي گلگيرهاي بغل، يك هواكش بزرگ بر روي كاپوت و عقاب معروف ترنس ام ميباشد. مدلهاي ديگر فاقد اين عقاب ميباشند.
     
  • در مدل فرمولا هواكش بزرگ انتهاي كاپوت تبديل به دو هواكش كوچكتر در قسمت جلوي كاپوت شده است.
     
  • مدل پايه فايربرد فاقد هرگونه هواكش روي كاپوت و گلگيرها ميباشد.
     
  • مدل اسپريت که كمتر در ميان ايرانيان شناخته شده است نمونه به اصطلاح مبلة مدل پايه فاير برد ميباشد .هدف از ساختن  esprit احساس کمبود یک مدل لوکس یا اصطلاحأ مبله برای مدل فایربرد بوده بنابراین کارخانه پونتیاک با یک سری تغییرات در مدل فایربرد، دست به تولید مدلی به نام esprit زد.بعضی از این تغییرات شامل اضافه کردن یک سری تزئینات داخلی،صندلی های لوکس و  سقف چرمی(در بعضی OPTIONها) بود. طبق دانسته های من esprit فقط در خلال سالهای 70تا74 ساخته شده.
تغییرات ایجاد شدهٌ نسل دوم در طی 12سال تولید

 


براي شناخت بهتر اين تفاوتها لازم است آنها را در5 جزء جداگانهٌ نمای عقب، نمای جلو، سقف، داخل اتاق و موتور توضيح داد .
      
1-  تغییرات نماي عقب:
اين اتومبيل از عقب در سه طرح چراغ عرضه شده
  •  سا لهاي 73-70 با چراغهاي كوچك معروف به خربزه اي كه تنها دو گوشه سيني عقب را ميپوشاند.
  •  سالهاي 78-74 كه شناخته شده ترين نمای عقب ترنس ام ميباشد و تمام قسمت عقب را به غير از محل پلاك ميپوشاند .
  •  سالهاي 81-79 كه در طي اين سالها چراغهاي عقب به صورت كاملاً يكپارچه ديده ميشود و پلاك عقب نيز به زير سپر رانده شده است.
 
2- تغییرات نماي جلو:
شامل دو طرح  متفاوت برای كاپوت و چهار طرح  متفاوت برای دماغه بوده است.
     - طرح كاپوت:
  • مدلهاي 76-70: داراي دو خم در طرفين كه در حقيقت امتداد چراغهاي گرد جلو بودند.
  • مدلهاي 81-77: همزمان با تبديل چراغهاي گرد جلو به طرح چهار چراغه، كاپوت نيز خمهاي طرفي را از دست داده است.
   - طرح دماغه:
  • مدلهاي 73-70: يك دماغه بینهایت زيباي برآمده كه فاقد سپر بوده است و برجستگي وسط دماغه به وضوح خود را به بیننده تحمیل میکرد.
  • مدلهاي 75-74: سپرهايي با رنگ متضاد با بدنه بر روي دماغه سوار شده و برجستگی دماغه نيز اصلاح گرديد.
  • مدل 76: در اين سال سپرهاي هم رنگ بدنه به دماغه مدل 75 اضافه شد و راهنما های جلو در داخل سپرقرار گرفت.
  • مدلهاي 78-77: نماي جاودانه و ظاهر تهاجمي چهار چراغهً جلو که در حقیقت شناخته شده ترین نماي جلوي ترنس ام (معروف به ‌batmobile) می باشد،در اين دو سال عرضه گرديد.
  • مدلهاي 81-79: در طی این دو سال، رانده شدن جلو پنجره به زير سپر جلو و نماي يكپارچهً دماغه باعث حذف خشونت از چهرهً ترنس ام شد.
 
3- تغییرات سقف:
سقف ترنس ام در ابتدا به صورت يكپارچه ساخته شد اما در سال 76 سقفهاي بازشوي دوطرفه معروف به T-Top به دوستداران اين اتومبيل عرضه شد و از اين سال به بعد تا آخرين سال توليد نسل چهارم (2002)شاهد توليد هر دو نوع سقفها (ساده و T-TOP) هستيم.
هر چند تقريباً تمامي ايرانيان سقفهاي بازشو را شامل دو نوع معروف به T-Top كوچك و بزرگ ميدانند ولي در حقيقت انواع T-Top شامل چهار نوع زير است.
  • - مدل hurst (معروف به T-Top كوچك یا کوتاه): اولين مدل ارائه شده سقفهاي بازشو، مربوط به سالهاي 79-76. (برخلاف تصور بسیاری از دوستان، T-TOP نوع HURST تنها مربوط به سالهای 76 و 77 نبوده و نمیتوان به صرف نوع T-TOP مدل ماشین را مشخص نمود چرا که T-TOP نوع HURST در سالهای 78 و 79 نیز تولید شده است. نمونه 78 آن ماشین علیرضا بهپور و نمونه 79 آن این عکس از آرشیو عکسهای من است) .
  • - مدل fisher (معروف به T-Top بزرگ یا بلند) كه از سال 78 تا انتهاي زمان ساخت نسل دوم عرضه شد.
  • - مدل AT&T كه تمامي سقف را ميپوشاند.‌
  • - مدل AMERICAN TOP که همزمان با مدل AT&T به تعداد محدود عرضه شد.

***لازم به ذكر است كه من تاكنون تنها دو مدل اول را در ايران يافته ام و از ميان دومدل آخر عليرغم جستجوهاي وسيع اينترنتي تمام اطلاعات به دست آمده ام فقط شامل يكي دو مورد عكس از مدل AT&T بوده است. و بسيار خوشحال خواهم شد اگر خوانندگان گرامي اطلاعاتي در اين دو مورد داشته باشند اينجانب را نيز آگاه نمايند.

 

 
4- تغییرات داخل اتاق:
تنها تغييرات داخل اتاق شامل تغيير طرح دوخت صندليها تا سال 78 بوده اما در سال 79 طرح صندليها با طرحهاي ارگونوميك تعويض شدند. اما كارخانه يونتياك فرمان معروف سه پره و نماي جلو داشبرد را به صورت یک سنت در تمام اين سالها  حفظ نمود.

 

 

5- تغییرات موتور:
هرچند كارخانه يونتياك تلاش ميكرد تا در هر سال قويترين موتورهاي خود را به منظور حفظ مشتريان بر روي اين مدل مورد استفاده قرار دهد اما بايد دانست كه وضعيت بازار جهان نفت به گونه اي بود كه به تدريج شاهد كاهش قدرت موتور ترنس ام در طي سالهاي ساخت ميباشيم به طوري كه قدرت موتور اين اتومبيل به منظور كاهش مصرف بنزين به تدريج از 313 اسب بخار در سال 72 به 180 اسب بخار در سال 78 كاهش يافت. البته كارخانه يونتياك در طي اين سالها با ایجاد تغییرات در گيربكس، ديفرانسيل و كاهش تدريجي وزن اتومبيل تلاش كرد تا همچنان طرفداران اين اتومبيل را راضي نگهدارد.بطوریکه همین 180 اسب بخار قدرت هم نه تنها در زمان خود به اندازه کافی چالاکی و شتاب را برای صاحب خود به ارمغان میاورد بلکه هنوز نیز کمتر اتومبیل استانداردی در ایران توان رویارویی با شتاب و سرعت یک ترنس ام مدل78(البته سالم) را دارد.

***برای اطلاعات کاملتر در مورد موتور های نسل دوم میتوانید به صفحهً اطلاعات موتور ایمان كه تماماً حاصل زحمت ایمان اصغرزاده است مراجعه کنید.              

 

نمونه های با ارزش (دارای ارزش کلکسیونی)

 

  • ترنس ام های مدل 70-73: به شرطی که دارای یکی از دو رنگ سفید (با خط کشی آبی) و آبی (با خط کشی سفید) و مجهز به موتور 455HO باشد.;کد شناسایی این مدل درج حروف 2V87X درابتدای شماره بدنه روی داشبرد (قابل مشاهده از شیشه جلو سمت راننده) میباشد.
  • مدل SE مشکی سالهای 77 و 78 معروف به مدل BANDIT: (کلمه SE مخفف واژه SPECIAL EDITION است).این مدل به رنگ مشکی با سقف HURST به همراه خط کشی ویژه طلایی رنگ و عقاب طلایی کايوت و ستون ها ساخته شد.
  • مدل SE طلایی سال 78:تنها سقف ارایه شده برای این مدل نوع FISHER بوده است.خط کشی بدنه آن قهوه ای و رنگ آمیزی بدنه نیز طلایی بوده است.باید دانست که برای اولین بار عقاب 5 پر بر روی این مدل عرضه شد.
براي شناسايي مدلهاي SE علاوه بر كدهاي شناسائي بايد به رنگ آميزي طلايي رینگها، فرمان، جلو داشبرد، قاب دور دسته دنده و عقاب طلايي روي فرمان، دسته دنده و cup رينگها توجه نمود. بايد دانست كه در مورد ترنس ام هاي معمولی یا غير SE اين عقابها به رنگ قرمز ديده ميشود. از نظر من اگر به SE بودن ماشینی  مشکوک هستید، با توجه به احتمال تعویض رنگ قطعاتی مانند  رینگها، فرمان، جلو داشبرد و قاب دور دسته دنده  توسط صاحبان ناآگاه قبلی ماشین مذکور، بهترین علامت، توجه به همین عقابهای طلایی روی فرمان و دسته دنده است (البته برای شناسایی مدلهای SE موجود در ایران).
 
  • مدل معروف به l0th anniversary يا گراميداشت دهمين سال ساخت ترنس ام كه در سال 79 ساخته شد و به نقره اي ارائه گرديد. مشخصه شاخص اين مدل درج عبارت l0th anniverssary با حروف درشت بر روي درها و كد 2X87 روي داشبرد ميباشد.

 لازم به ذکر است من تاکنون این دو مدل آخر را در ایران ندیده ام و به احتمال زیاد هیچگاه این دو مدل به ایران وارد نشده اند.

 

یک سری اطلاعات کلی و کوتاه

 

  •  اولين سال توليد ترنس ام: 1969
  •  اولين سال استفاده از پرنده آتش بر روي كاپوت: 1973
  •  قويترين موتور:400 ramairبا 500اسب بخار قدرت، حداكثر سرعت 230 كيلومتر بر ساعت و شتاب زير 6 ثانيه
  •  اولين سال استفاده از  T-Top : سال 1976
  •  اولين عقاب 5 پر، 1978 بر روي مدل SE طلايي
  •  اولين استفاده از موتور توربو: 1980
 
نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1387ساعت 7:22 قبل از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

حتی در بین تعداد بیشماری از از مدلهای آمریکایی دهه 60 عرضه شده در ایران مدل موستانگ چیز دیگری است .
فورد موستانگ بی شک یک اتفاق طراحی نبوده است .
موستانگ زائده ذهن مردانی از جنس اتومبیل ، قدرت و سرعت است .
زیباترین و متحرک ترین خطوط بدنه ، وزن خودرو ، فرم شیشه جانبی و جلو ، چرخهای پهن با  سایز قلدرانه ، خطوط ایستا اما هجومی بدنه ، وخیلی آیتم های طراحی دهه 60 و 70 که معجزه آسا در موستانگ متجلی شده.
موستانگ از جمله خودروهایی است که در طراحی ظاهری و اصلی دارای فرم است و بسیاری از اتومبیل های امروزی در این قالب فقط دارای یک طراحی ضعیف و بدون روح هستند .
موستانگ نهایت آن زمان بوده و بی شک در آینده نیز طراحان نسل های بعدی را متحیر خواهد ساخت .
در موستانگ هر آنچه که روحیه مردانه برای داشتن خودرو می خواهد جمع است .
و این حجم آهنین همواره توانسته با دارندگان خود انس بگیرد و تا مرز پوسیدن دوست داشتنی باشد .
موستانگ یکی از آخرین آفرینش معجزه گرهای تاریخ طراحی خودرو است و بعید است که دیگر این چنین پدیده ای به بازار عرضه شود .

موستانگ در دهه 90 اسیر تغییراتی شده و از آن همه جذابیت حرفی برای گفتن نداشت تا آنکه با الهام از طراحی دهه

60 در چند سال اخیر باز به میان سلاطین برگشت .

موستانگ نامی است که فقط در فورد موستانگ معنا می یابد
امروزه در پس مراکز بزرگ طراحی خودرو و پروژه های بزرگ تحقیقاتی تنها سود و توسعه اقتصادی بازار در نظر گرفته شده و نسل جدید خودروها صرفا تبدیل به مدلهای زیبا و لوکس با انواع آپشن و تزیینی شده و از این نسل جدید که زاییده متالوژی و تکنولوژی است تنها ظاهری از اتومبیل های دهه 60 مانده است .
از آن جثه ضخیم و سنگین چرم و آهن ، امروزه اسباب بازی هایی در ابعاد اتومبیل ساخته می شود .
و باید هنوز خوشحال باشیم که در نسلی زندگی می کنیم که اتومبیل هنوز می تواند بر روی جاده های 70 سال پیش حرکت کند و هنوز فرمان و دنده ، پدال و چراغهای راهنما را از دستان رانندگان نگرفته اند .

عکساش در ادامه مطلب


:ادامه مطلب:
نوشته شده در پنجشنبه بیستم تیر 1387ساعت 7:19 قبل از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

نام اتومبیل های این کمپانی ار نام راننده موفق سوئیسی ٬ louis chevrolet ، گرفته شده است . او در سال 1878 در شهر chaux defond متولد شده و بعدها به شهر beaune فرانسه مهاجرت و در آنجا به کار در یک کمپانی مورس پرداخته و سپس با برادران خود بنامهای arthur و gaston تصمیم به مهاجرت به کانادا گرفت .

در شهر نیویورک امکان کار بر روی اتومبیلها و کامیونهای کارخانه William Walter برای Louisفراهم آمد . وی سپس شروع به کار در کارخانه های متعدد کرد و توانست خود را بعنوان یکی از بهترین رانندگان مسابقات نشان دهد و همین امر باعث شد تا توجه William Durant - موسس کمپانی General Motors - به وی جلب شده و durant او را بعنوان راننده General Motors استخدام کند .

Louis Chevrolet و Durant اتومبیل جدیدی به سبک اتومبیلهای فرانسوی طراحی نموده و نام آن را Chevrolet گذاشتند . در سال 1911 نمونه کلاسیک و شش سیلندر این مدل برای عرضه به بازار تولید شد . در سوم نوامبر آن سال کارخانه Chevrolet Motor تأسیس شد و 2999 دستگاه از این اتومبیل را ، در همان سال تولید کرد .

کمپانی Mason Motor که قبلاً تحت نظارت Durant بود واگذار و در سال 1913 این دو کمپانی در هم ادغام شدند . در سال 1913 اتومبیل چهار سیلندر Baby  در دو مدل یک سرنشینه و مدل سلطنتی ، در رنگ های آبی و سفید تولید شد . طرح رنگ آمیزی این اتومبیل از روی کاغز دیواری هتلی که Durant در فرانسه در آن اقامت داشت ، الهام گرفته شده بود .

در سال 1913 Louis Chevrolet و درو نفر دیگر بنام های V.R  Hefler و Jboyer تصمیم گرفتند تا کارخانه تولید موتورهای هوایی Chevrolet را تأسیس کنند . اما این کارخانه در همان آغاز کار ورشکست گردید و در سال 1941 ، Chevrolet به صورتی مرموز کشته شد و راز قتل او در پرده ای از ابهام باقی ماند .

در سال 1914 ، نام کمپانی به Maxwell Motor تغییر و در شهر نیویورک تعداد 5005 دستگاه اتومبیل تولید شد و درهمین سال مدل دیگری نیز به نام 490 و یا قیمت 490 دلار به بازار عرضه شد .

طی دویال تعداد 70701 دستگاه از این اتومبیل به فروش رفت و در سال 1917 اولین اتومبیل مستقف این کمپانی ساخته شد . در 1918 ، Chevrolet شروع به تولیدات تجاری مانند کامیون کرد . در سال 1919 chevrolet به دو بخش کمپانی Durant و بخش General Motors تقسیم و تا قبل از جنگ جهان 149904 دستگاه اتومبیل تولید نمود .

در سال 1921 ، یعنی بعد از جنگ به علت کمبود سرمایه پنج میلیونی کمپانی Chevrolet تا مرز سقوط پیش رفت اما در سال 1911 با مدیریت خوب William Knuden در مدتی کمتر از ده سال به یکی از بزرگترین کارخانجات اتومبیل سازی جهان تبدیل گشت .

یکی از بزرگترین مشکلات کمپانی ، در سال 1923 ، برگشت خوردن موتورهای هواپیمای تولیدی Chevrolet بود که ضرری بزرگ به کمپانی وارد ساخت.

در سال 1927 اتومبیل جدید Chevrolet ، توانست از نظر تعداد تولیدات مقام نخست را در صنعت بخود اختصاص دهد . این وسیله نقلیه به تعداد یک میلیون و هزار و هشتصد و هشتاد دستگاه تولید شد .

در سال 1929 طرح جدیدی از یک اتومبیل شش سیلندر و طرحی چهار سیلندر از همین اتومبیل ، به منظور کاهش قیمت ، ارائه و از ان به تعداد 1328605 دستگاه تولید شد .

مشکلات مالی کمپانی در دهه 1930 با فروش بالای اتومبیل در بازار آمریکا بر طرف شد . در سال 1933 Knudsen مدیریت کارخانه GM را بعهده گرفته و M.E.Coyle نیز مدیریت کمپانی Chevrolet را عهده دار شد . با شروع کار Coyle ، مدلهای Chevrolet به اتومبیلهای مستحکم و قوی تبدیل شدند .

در سال 1935 ، Chevrolet ، تولید 10.000.000 امین اتومبیل خود را جشن گرفت . در سال 1936 سیستم ترمزهای Chevrolet بصورت هیدرولیک درآمد . در سال 1939 کمپانی با تولید 15.000.000 امین اتومبیل خود ، اتومبیلهای استیشن را به بازار عرضه کرد .

قبل از آغاز جنگ جهانی ، کمپانی رکورد فروش اتومبیل در سال را شکسته و در سال 1941 رقمی معادل 4/1 میلیون فروش را در بازارهای جهانی به نام خود ثبت کرد .

در آن سال یکی از اتومبیلهای کوپه کمپانی در چند مسابقه اتومبیلرانی موفق به کسب مقام شد . در سال 1948 ، W.F.Armstrong ، یکی از مدیران موفق GM سرپرستی Chevrolet را به عهده گرفت .

با ورود این مدیر جدید ، سبک تولید اتومبیل در کارخانه مجدداً تغییر و مدلهای Bel Air Hard - Top  را در سال 1950 به بازار عرضه کرد . بر اثر این سبک جدید غیر از تقییرات در بدنه اتومبیل ، تغییرات عمده ای در ساختار موتور و قیمت آن حاصل شد .

از سال 1950 به بعد بیشتر مدلهای Chevrolet تمام اتوماتیک بودند . یکی از کارهای مهم Armstrong تولید مدلهای بسیار ارزان قیمت بود که در رشد اقتصادی کارخانه اهمیت بسیار داشت .

همچنین در سال 1950مهندس Harley J.Earl ، اتومبیل Corvette را طراحی و تولید کرد و در سال 1959 در مدل Corvair و Impala به بازار عرضه شدند.

علی رغم اینکه این دو مدل نتوانستند مانند اتومبیلهای مطرح کمپانی فروش بالایی داشته باشند ولی با این حال تا سال 1969 تولید آنها ادامه داشت .

در سال 1962  Chevy ll بعنوان مدلی برگرفته از Corvair  و impala طراحی و ساخته شد و در سال 1964 مدلی بزرگتر از آن تولید و به بازار عرضه شد . همچنین در در همان سال coprice با قدرت 90bhp و قیمت 3347 دلار در کنار Chevy که قیمتی معادل 2028 دلار داشت . به معرض فروش گراشته شد.

در سال 1967 مدلی sport و کوپه بنام Camaro ساخته و تا دو دهه بعنوان یکی از مطرحترین اتومبیلهای Sport ، که نظر تمام حادثه جویان را به خود جلب کرده بود تولید میشد .

یکی از مطرح ترین مدلهای camaro مدل Iroc - z ، با حجم موتور 5700cc که با موتور L98 مدل Corvette ، در سال 1989 به بازار عرضه شد . قدرت این اتومبیل 240bhp و سرعت آن 240 کیلومتر در ساعت می باشد.

در دهه 1970، از موتورهای کمپانی Chevrolet توسط بسیار از کارخانه های دیگر مانند Opel و Oldsmobile ، که موتور اتومبیلهای شش و هشت سیلندر خود را از این کمپانی خریداری می کردند ، استفاده می شد .

در اوایل دهه 1970 قراردادی بین دو کمپانی Chevrolet و Isuzu منعقد و طبق آن مقرر شد ، که Chevrolet  تمام تجهیزات اتومبیل سازی این کارخانه را تأمین کند .

کمپانی در سال1971 مدلهای Nova , Mont Carlo , Bel Air , Blazer و Suburban را به مرحله تولید رساند و در همین سال مدل لوکسی از Coprice نیز به بازار عرضه کرد که نظر همگان بار بخود جلب نمود .

در سال 1975، مدل Cavalier ، یکی از موفقترین اتومبیلهای این کمپانی ، طراحی و تولید شد . در اواسط دهه 1980 ، نیز این کمپانی روابط تجاری خود را با کمپانیهای ژاپنی مانند Suzuki و Toyota گسترش داد . در حال حاضر این کمپانی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل مطرح است و نیر مدلهای جذاب این کمپانی مانند Corvette ZR-1 ، طرفداری بیشماری دارد .

نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1387ساعت 3:17 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

هفده سال بعد از تأسیس کمپانی GM در سال ۱۸۹۰ ، کمپانی Pontiac با الهام  گرفتن نام خود از شهر Pontiac واقع در ایالت میشیگان به منظور تولید اتومبیل تأسیس گردید .

اولین مدل این کمپانی Six نام داشت که در سال ۱۹۲۶تولید شد . تا سال ۱۹۲۹ تعداد دویست هزار دستگاه از این اتومبیل به فروش رسید .

 در طول بحران های اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ این کمپانی نیز مانند مابقی کارخانجات اتومبیل سازی از فروش پایینی برخوردار بود اما با حمایت های کمپانی GM ، توانست به راه خود ادامه دهد .

در سال ۱۹۳۴ ، مدل Pontiac Eight با طرحی بسیار خوب ارائه شد که از این اتومبیل نیز تا سال ۱۹۳۷ ، تعداد ۲۰۰۰۰۰ هزار دستگاه به فروش رفت . این اتومبیل تا اواسط دهه ۱۹۴۰ بعنوان یکی از بهترین اولیدات امریکا محسوب می شد . یکی از علل موفقیت این اتومبیل ، موتور هشت سیلندر آن بود که توسط شخصی به نام َAmibal طراحی شده بود . این موتور هشت سیلندر بسیار قوی تر و نرمتر از موتورهای هشت سیلندر وی هشت تولید شده در آمریکا کار می کرد. در ضمن از موتورهای شش سیلندر تولید شده در این کمپانی نیز در اتومبیل های Chevrolet استفاده می شد .

اگر چه این کمپانی بعلت سود دهی بیشتر ، از قسمتهایی از بدنه اتومبیل های دیگر کارخانه ها استفاده می کرد اما با این وجود محصولات آن در مقایسه با تولیدات کمپانی های دیگر کاملاً متفاوت بود .

در اوایل دهه 1950 ، این کمپانی اتومبیل هایی تمام هیدرولیک و کاملاً اتوماتیک را تولید کرد و در سال 1955 نیز توانست با بهره گیری از موتور جدید هشت سیلندر وی هشت و استفاده از نیروی برق 12 ولت ، فروش خود را به 53000 دستگاه در سال برساند .

در اواخر دهه 1950 اتومبیلهای این کمپانی پهن تر ، کشیده تر و کم ارتفاع تر بودند . مدل Tempest ، محصول سال 1961 ، اتومبیلی چهار سیلندر با بازدهی بسیار بالا بود .

بحران شدید بنزین در دهه 1970 باعث شد تا کمپانی دچار مشکل در زمینه فروش اتومبیل هایش شود . از اتومبیل های تولید شده در این دهه می توان به مدل Firbird Trans AM اشاره کرد که بیشتر شبیه اتومبیل های اروپایی است تا مدلهای قبلی این کمپانی .

شهار دهه 1980 این کمپانی این بود : " ما هیجان را به شما هدیه می کنیم " مدل دو سرنشینه Fiero که بخوبی گویای این شعار بود توانست بر مشکلات اقتصادی فائق آید و از فروش بالایی برخوردار شود .

این کمپانی با تولید اتومبیل های اسپورت خود توانست به شهرتی جهانی دست یابد و تولیدات آن هنوز در لیست اتومبیل های مطرح جهان قرار دارد .

نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1387ساعت 3:12 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

سلام!! کادیلاک در سال ۱۸۹۹ کار خود را به عنوان کمپانی اتومبیل سازی Detroit ُ آغاز کرد . تا سال ۱۹۰۱ نام آن کمپانی henry ford بود و در سال ۱۹۰۲ henry le land - موسس کارخانه اتومبیل سازی Detroit  نام آن به کادیلاک تغییر داد . اولین کادیلاک   اتومبیلی شکیل و تک سیلندر بود و تولید آن تا سال ۱۹۰۵ ادامه داشت .

در سال ۱۹۰۷ کمپانی کادیلاک با اتومبیل های ۴ سیلندر خود به موفقیت بزرگی دست یافت . همچنین Le land پروژه ای را پیاده سازی نمود که توسط آن از قطعات یک اتومبیل در اتومبیلهای دیگر نیز استفاده میشد . این طرح در سال ۱۹۰۸ برنده جایزه R . A . C  شد .

همچنین این کمپانی بار دیگر   در سال ۱۹۱۳ با ارائه طرح چراغهای الکتریکی این جایزه را از آن خود نمود.

موفقیت های کادیلاک باعث شد تا آقای William C.durant  یکی از بزرگان کمپانی جنرال موتور   توجهی خاص به کادیلاک پیدا کند .

در ۱۹۱۵ این کمپانی   اولین اتومبیل تجاری خود   مدل۵۱   با هشت سوپاپ نرم و پرقدرت را به بازار ارائه کرد و پس از آن در سال ۱۹۳۳ یک موتور ۸ سوپاپ با توانایی ترمز در هر چهار چرخ را عرضه نمود و در ۱۹۲۷ کمپانی کادیلاک اولین سری مدل La Sale را تولید نمود .

مطلعات کمپانی GM نشان داد که کمپانی کادیلاک از بازار فروش پر سودی برخوردار بوده و در نتیجه GM بیشترین سرمایه گذاری خود را بر کمپانی کادیلاک متمرکز ساخت . تولید مدلهای La Sale نیز بعنوان محصول دوم کادیلاک همچنان توسط کمپانی GM ادامه یافت . La Sale اولین اتومبیل ساخته شده GM بود که دارای وزن سبک و کیفیت بالایی بوده و در ۱۹۳۱ به عنوان یکی از زیباترین مدلهای کادیلاک مشهور شده بود .

دهه ۱۹۳۰ دهه ظهور اتومبیل های چند سیلندر قدرتمند بود و کادیلاک با ساخت اتومبیل ۴۲۵   شانزده سوپاپ افسانه ای خود در لیست پیشگامان این صنعت قرار گرفت. طرح این اتومبیل بر گرفته از مدل ۳۶۸  دوازده سوپاپ بود . ولی در سال ۱۹۳۳ خط تولید این مدل به علت بالا بودن قیمت تعطیل و به جای آن مدل۳۶۸ به تعداد زیاد تولید و به بازار عرضه شد .

طرحهای ویژه کادیلاک در زمینه شاسی  بدنه و سبک ساخت  کادیلاک را بعنوان یکی از مشهورترین اتومبیلهای جهان در آورد .

کادیلاک بر اثر قیمت های پایین وسایل نقلیه GM به تدریج بازار را از دست داد تا اینکه در سال ۱۹۲۳  Alfred P.sloan  یکی از شرکای کادیلاک   دیگر شرکا را متوجه ساخت  که با این شیوه  قادر به ادامه حیات کمپانی نخواهند بود و همین امر سبب شد که در سال ۱۹۳۴ کادیلاک   در سبک تولید خود تقییراتی اساسی ایجاد نماید . این تغییرات شامل قسمتهای زیادی   از جمله مشترک شدن قطهات جلوی بدنه کادیلاک با دیگر مدلهای GM گردید .

در سال ۱۹۳۶   کادیلاک شروع به ساخت اتومبیلهایی با بدنه استیل   شیشه جلوی ر شکل و ترمز تمام هیدرولیک کرد . در دهه ۱۹۴۰ کادیلاک با تولید Packard از تمامی رقیبان پیشی گرفته و به بزرگترین پیروزی خود نائل شد و بصورت سمبل اتومبیلهای آمریکایی در آمد .

در سال ۱۹۴۱   به تدریج اقدام به تولید اتومبیلهایی با دیفرانسیل عقب نمودند . در سال ۱۹۴۸  با تولید اتومبیلهای دو در   چهار سرنشینه  که تقلیدی از اتومبیلهای GM بود . انتقاد همگان را بر انگیخت . پس از  آن در دهه ۱۹۵۰ تولید تومبیلهایی با اتاق هایی بشکل بال ماهی در قسمت عقب را شروع کرد .

در سال ۱۹۴۹ کادیلاک موتور اتومبیلهای خود را تقییر داد و در این کار توانست اتومبیلهایی قوی تر   با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تولید کند که این مدلها کم کم به اتومبیلهای لوکس تبدیل گشتند .

کمپانی کادیلاک تا سال ۱۹۵۴ در زمینه سرعت نیز به پیشرفت های زیادی رسید .

طی ستلختی ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۱   کادیلاک بعنوان بهترین اتومبیل موجود در بازار آمریکا محسوب می شد . این کمپانی در سال ۱۹۵۱ ارزان ترین مدل خود را به بازار عرضه کرد .

در این زمان بتدریج مدلهای پهن تر شده و شاسی پایین کادیلاک بعنوان الگویی برای دیگر مدلها انتخاب شد و ۱۹۵۹ تولید اتومبیلهایی به این سبک به حداکثر خودد رسید .

در سال ۱۹۵۸ کادیلاکهایی با چراغ های جلوی دوبل به بازار عرضه شد . در سال ۱۹۶۳ یک مدل با موتور وی هشت به بازار عرضه شد که از نظر ساختار و طراحی نسبت به تمام مدلهای کادیلاک برتری داشت. فضای داخلی اتاق بزرگتر و موتورش نیز قدرتمند تر بود . در مدلهای سال ۱۹۶۴ می توان کادیلاک هایی با سقف متحرک و تهویه هوای اتوماتیک مشاهده کرد که چراغهای آن به طور خودکار  در صورت روشن بودن اتومبیل با تریک شدن هوا روشن می شد .

در سال ۱۹۶۵ کادیلاک بیشتر به اتومبیلی مجلل تبدیل شده و لوازم آن اکثراْ جنبه تجملی داشت .

در سال ۱۹۶۷ اولین کادیلاک دفرانسیل جلو تولید شد . در دهه ۱۹۶۰ در زمینه سیستم ایمنی اتومبیل نیز کار بسیاری انجام شد و از جمله این تقییرات می توان به اصلاحاتی در سیستم باک اتومبیل و محل عبور اکزوزها اشاره کرد .

در دهه ۱۹۷۰  نیز اتومبیلها از همان سبک های دهه ۱۹۶۰ تبعیت میکردند و تنها تغییر عمده آنها در این دهه به علت گرانی بنزین در آمریکا و مصرف بالای اتومبیلهای بزرگ کادیلاک   کاهش حجم و در نتیجه کاهش لوازم لوکس اتومبیل و پایین آوردن مصرف بنزین این مدلها بود .

در سال ۱۹۷۵ مدل Seville ( همون کادیلاک ایران خودمون ) از روی مدل قدیمی De Ville  ساخته شد . اتومبیل جدید ۶۱ سانتبیمتر از مدل قبلی خود کوچکتر بود و بعنوان یک اتومبیل اروپایی Saloon شناخته شد .

همچنین موتور اتومبیل های کادیلاک نیز تا سال ۱۹۷۸ تقییر هجم داده و همگی کوچکتر شدند . پس از آن موتورهای ۴   ۶ و ۸ سیلندر تولید شده در دهه ۱۹۸۰ همگی  دارای حجم هایی کمتر از گذشته بودند . تولید مدل های لیموزین کاهش یافته و تا اواسط دهه ۱۹۸۰ تولید این اتومبیلها به پایان رسید و در صورت سفارش عرضه می شدند .

کمپانی برای جلوگیری از کاهش میزان فروش شروع به تولید اتومبیلهایی کرد که مانند بقیه اتومبیلهای

GM دارای ابعادی کوچکتر باشند . بعد از این تحولات کمپانی کادیلاک تصمیم گرفت تا با تولید یک اتومبیل لوکس استثنایی   مجدداْ مانند گذشته بازار را در دست گیرد اما این طرح با شکست روبرو شد و کادیلاک ترجیح داد تا در دهه ۱۹۹۰ برای طراحی اتومبیلهایش از مدلهای مختلف کمپانی هایی نظیر BMW و Mercedes Benz و  Jaguar الهام گیرد  که در سال ۱۹۹۸ تا به حال با تقییر در سبک طراحی مشاهده اتومبیلهای بسیار زیبا و نوظهور و ... هستیم .

نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1387ساعت 3:4 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |

بنام خدا:

 

از عکس شروع می کنم!

نوشته شده در چهارشنبه نوزدهم تیر 1387ساعت 2:58 بعد از ظهر توسط امیررضا سلطان الکتابی| |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت